Subrea - kompleksowe rozwiązanie do obsługi ubezpieczeń majątkowych i osobowych

Piotr Krauze - Kierownik Projektu w Comarch

Subrea (Comarch NonLife Insurance) to zbiór systemów opartych o jednolitą platformę technologiczną stworzonych z myślą o instytucjach ubezpieczeniowych i finansowych. Charakteryzuje się budową modułową, co pozwala na realizację wdrożeń etapowych oraz stosunkowo łatwe dostosowanie do struktury przedsiębiorstwa.

Czy Subrea to rozwiązanie tylko dla globalnych firm? W obrębie jakiego stosu technologicznego prowadzone są projekty? Z ilu warstw składa się aplikacja? O wypowiedź poprosiliśmy Piotra Krauze – Kierownika Projektu w Comarch, który na co dzień zajmuje się aplikacją Subrea.

Na wstępie wspomniałeś, że Subrea jest w pewnym sensie Master Data dla firm ubezpieczeniowych. Czym według Ciebie jest w takim razie Master Data Management i dlaczego pełni w firmach tak ważną rolę?

W wielu firmach, a szczególnie dużych korporacjach, wraz ze wzrostem liczby pracowników, rośnie liczba systemów. Czasem poszczególne działy nie komunikują się zbytnio ze sobą, jednocześnie tworząc lub zamawiając odrębnie oprogramowanie dla własnych potrzeb, które zdarza się, że wykonuje zbliżone zadania. Ważne jest, aby korzystały z jednolitych danych. W przypadku firm ubezpieczeniowych takim Master Data może być właśnie Subrea. System został wyposażony w centralną kartotekę osób i mienia, co ma służyć wyeliminowaniu wielokrotnego ewidencjonowania tych samych klientów, którzy wykupili kilka różnych polis. Można to zobrazować w taki sposób, że Subrea stoi w centrum, przekazuje, przetwarza i przesyła dane między innymi systemami używanymi w danej firmie. Dla przykładu: Agent ubezpieczeniowy rejestruje polisę AC zakupionego auta w systemie X - dane te trafiają do Subrei, gdzie są przechowywane i przetwarzane, a także skąd są przesyłane dalej np. podczas wypłaty odszkodowania.

Subrea to rodzina systemów opartych o jednolitą platformę do instytucji ubezpieczeniowych, która od wielu lat działa w obszarze finansów, bankowości czy ubezpieczeń. W czym tkwi siła tego rozwiązania? Niezawodność, komplementarność, a może jedno i drugie?

Przede wszystkim modułowość oraz możliwość modyfikacji i dostosowania do często bardzo specyficznych wymagań klienta! Niektóre z nich, klient sam może dodawać lub konfigurować. Aplikacja jest niezawodna, wykorzystywana w biznesie od początku tego tysiąclecia – w sumie to już dwa dziesięciolecia! 

Modułowość to bez wątpienia duża zaleta tego systemu. Które z nich pełnią kluczową rolę i z których najczęściej korzystają klienci? 

Obsługa polis ubezpieczeniowych, rozliczeń i prowizje. Te trzy elementy są zdecydowanie „trzonem” tej aplikacji.

Skoro mowa o klientach. Czy Subrea to rozwiązanie tylko dla „dużych” graczy, czy mogą z niego korzystać także małe podmioty?

Subrea to bardzo rozbudowana aplikacja. Nie trzeba używać wszystkich jej modułów - są klienci, którzy mają np. tylko obszar windykacji. Co nie zmienia faktu, że z rozwiązania takiego korzystają firmy ubezpieczeniowe, których na rynku w Polsce mamy 63. Patrząc jednak na grupy kapitałowe – spółki majątkowe i życiowe to ta liczba spada poniżej trzydziestu. To one są głównymi potencjalnymi użytkownikami w Polsce.

Znaczna większość aplikacji jest tworzona 2 warstwowo. Czym jest architektura warstwowa i czy bardzo różni się od swoich odpowiedników - 1 i 3?

Architektura dwuwarstwowa składa się zazwyczaj z 3 elementów: części serwerowej, części klienckiej oraz protokołu komunikacji pomiędzy warstwami. Komunikacja jest realizowana w postaci klient-serwer. Aplikacja dwuwarstwowa pozwala oddzielić warstwę prezentacji od warstwy logiki, lub warstwy dostępu do danych. Przetwarzanie i składowanie danych odbywa się zwykle na oddzielnych platformach. W przypadku Subrei wykorzystujemy właśnie architekturę 2 warstwową, realizujemy to przy pomocy Delphi i bazy danych Oracle.

Architektura jednowarstwowa jest prosta, nie potrzebuje np. komunikacji z serwerem. Przykładem może być edytor tekstu.

Trójwarstwowa składa się z warstwy prezentacji, logiki i bazy danych. W naszym przypadku warstwa logiki i prezentacji realizowana jest poprzez DELPHI i PL/SQL.

Na co dzień pracujecie głównie w oparciu o Service Level Agreement. Jakie działania realizujcie w ramach cyklu tego systemu?

Umowy mogą bardzo się różnić w zależności od klienta. Zazwyczaj są one dość standardowe - opisują punkt po punkcie gwarantowany poziom świadczenia usług: utrzymania, dostępów, rozwiązywania zadań czy problemów serwisowych. Do raportowania zadań czy błędów używamy wspólnej Jiry z klientem, gdzie użytkownicy mogą zakładać tickety z opisem nowych potrzeb biznesowych czy danego problemu. Jira jest ustawiona w taki sposób, aby odwzorowywać ustalenia z umowy tj. np. czas reakcji zależny od rodzaju zgłaszanych błędów. Czas samej reakcji czy korekty różni się w zależności od priorytetu zgłoszenia.

Czyli jest to projekt bardziej wdrożeniowy, czy raczej rozwojowo-utrzymaniowy?

W ramach Subrei świadczymy tak zwany serwis, czyli projekt utrzymaniowo-rozwojowy. Wdrożenie było wiele lat temu, co jednak nie znaczy, że nie realizujemy CRów (Change Request). Oczywiście zdarzają się też pojedyncze większe zmiany. Poprzedza je wnikliwa analiza z klientem - co i w jaki sposób mu dostarczyć, aby jak najlepiej spełnić jego oczekiwania.

Przejdźmy zwinnym ruchem do technologii, czyli fragmentu, który wiele osób interesuje najbardziej. W obrębie jakiego stosu technologicznego pracujecie na co dzień? Pracujecie w większości na bazach danych i aplikacjach webowych więc pewnie jest tego sporo?

Głównie wykorzystujemy bazę danych Oracle, PL/SQL, Delphi, Java czy JasperReports. Jeśli chodzi o testy automatyczne to tutaj wspiera nas Selenide. Natomiast do aplikacji webowych używamy Apache Tomcat lub WildFly.

Na koniec nie mogło zabraknąć pytania, dlaczego warto postawić na Comarch?

Gdyż jest to polska firma z międzynarodowymi kontraktami, w której istnieje możliwość rozwoju na wielu obszarach! :) 

Dodaj komentarz

      adres e-mail nie zostanie opublikowany

            Najczęściej czytane w tej kategorii