Skuteczna promocja w Social Mediach? – Podajemy 5 sposobów!

Instagram

Znacie słynne powiedzenie „Jeśli nie ma Cię w Social Mediach – nie istniejesz”? XXI wiek zdecydowanie można nazwać erą internetu. Skuteczna promocja w social mediach i komunikacja online, gwarantuje większości firm wysoką pozycję na rynku. I tu się pojawia pytanie - co zrobić, aby taki rodzaj marketingu był skuteczny i wybił się na tle licznej konkurencji? Koniecznie zostańcie z nami do końca artykułu, a my pokażemy Wam 5 niezawodnych rad jak skutecznie zawładnąć Social Mediami!

Czym tak naprawdę są social media?

Zapewne każdy z nas zadał sobie to pytanie choć raz! Marta Yahadkina, Starszy specjalista ds. PR & social media w Comarch  odpowiada prosto: „To zdecydowanie my. Każdy z nas osobno i wszyscy razem. Jak w życiu offline, tak i obecnie, online, tworzymy grupy. Każda z nich jednak rządzi się swoimi prawami. Czy mają one jakieś wspólne cechy? Im bardziej jesteśmy zaangażowani, tym pełniej możemy doświadczyć wszystkich korzyści, które daje działanie we wspólnocie.

Przyjmuje się, że w grupie tracimy swoją indywidualność. Nigdy tak nie uważałam i dzisiejsze social media to tylko potwierdzają. Po prostu musimy się wykazać pewną dozą empatii i inteligencji emocjonalnej, żeby zrozumieć, jak współpracować z innymi ludźmi, a jednocześnie zaistnieć wyraźnie w tym środowisku, jako jednostka. Bo dobre zespoły to nie te, w których każdy sprawnie pełni taką samą rolę, ale te gdzie każdy rozumie i pielęgnuje swoją indywidualność, jednak zawsze w odniesieniu do empatycznej współpracy z całą grupą.

Jak przenieść to na środowisko biznesowe w ramach komunikacji w mediach społecznościowych? Zainwestuj czas, żeby poznać (bardzo dobrze poznać!) swoją grupę docelową i platformę, poprzez którą się z nią komunikujesz. Pamiętaj jednak, że jesteś unikatowy/a, dlatego nie trać pod ciężarem ogromnej ilości reguł i statystyk tego, co w Tobie jest wyjątkowe.. Bądź osobą kreatywną, eksperymentuj, słuchaj swojej intuicji, ryzykuj i idź pod prąd!”

Poniżej przedstawiamy sposoby, które zdecydowanie wspomogą uwydatnienie Twojej unikatowości w erze Internetu, zgodnie z radą naszej Starszej specjalistki ds. PR & social media - Marty Yahadkin, a eksperymentowanie w Social Mediach stanie się niczym innym jak zabawą i czystą przyjemnością!

Zastosuj Visual Content!

No to zaczynamy! Jak widzicie, pierwsza rada dotyczy Visual Contentu. Zapewne wielu z Was w tym momencie zadaje sobie pytanie – „co to tak właściwie jest?” To wszystko, co widzimy (prócz tekstu) - czyli animacje, filmy, grafiki, ilustracje, memy, komiksy, infografiki, zdjęcia.

Ale dlaczego jest taki ważny? Zakłada się, że aż 65% populacji to wzrokowcy. Oznacza to, że lepiej przyswajają treści wizualne, niż tekstowe czy słuchowe. Co więcej, człowiek naturalnie szybciej jest w stanie zrozumieć przekaz wizualny niż tekstowy. Szacuję się, że przekaz wizualny człowiek jest w stanie zrozumieć po około 1/10 sekundy, natomiast przeczytanie 250 słów zajmuje, aż 60 sekund! Szybkość przyswojenia informacji będzie dla nas podstawą do zwrócenia na siebie uwagi, wśród tony spływających każdego dnia wiadomości i komunikatów na naszych odbiorców. Jeszcze kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście lat temu, nikt z nas nie był „zasypywany” taką ilością bodźców i informacji w świecie online. Badania dowodzą, iż w przeciągu ostatnich 30 lat, ilość informacji zwiększyła się około 5-6-krotnie!

Chyba każdy z nas kojarzy słynną mapę myśli jako sposób na zapamiętywanie. Stworzona przez brytyjskich naukowców – Tony’ego i Barry’ego Buzana, zmusza lewą  półkulę mózgu, powodującej analizę słów czy liczb, jak i prawą półkulę odpowiadająca za trójwymiarowość, wyobraźnię czy kolory, do pracy. Finalnym tego efektem jest pobudzenie powierzchni mózgu odpowiedzialnej za zapamiętywanie. Łatwo, więc wywnioskować, iż treści graficzne ułatwiają proces zapamiętywania i nauki, co w przypadku marketingu online może przełożyć się na zwiększenie wskaźnika zapamiętania Waszej marki.

To, jaką konkretnie grafikę czy zdjęcie zastosujecie, zależy od wielu czynników, jednak pamiętajcie, że w większości przypadków, odniesie ona lepszy sukces, niż suchy tekst i zwiększy prawdopodobieństwa przykucia uwagi odbiorcy, dlatego nie warto oszczędzać budżetu na pracy grafika czy fotografa.

Spójna estetyka to podstawa!

Wyżej wyjaśniliśmy, jak ważny jest Visual Content, jednak jak wykorzystać go skutecznie w świecie online? Zadbajcie o spójną szatę graficzną. Pamiętajcie, że zarówno Wasza witryna internetowa, grafiki publikowane w Social Mediach, logo jak i treści poświęcone do druku, powinny być spójne estetycznie. Dzięki temu ułatwi to proces budowania świadomości i rozpoznawalności marki, a konkretne kolory, ilustracje, fonty czy styl fotograficzny, będą automatycznie kojarzone z Waszą marką.

Również pamiętajcie o tym, iż zabieg ten powinniście zastosować wobec każdego profilu na portalach społecznościowych: Facebooku, LinkedInie, Twitterze czy na przykład Instagramie. Zresztą pomyślcie sami, czy spójny kolorystycznie feed nie jest przyjemniejszy dla oka?

Działajcie na wielu portalach społecznościowych

W zależności od Waszej grupy docelowej, każdy portal społecznościowy zadziała inaczej. Nie ograniczajcie się jednak tylko i wyłącznie do jednej platformy w świecie online. Wielu z Waszych potencjalnych klientów nie posiada Facebooka, ale Instagrama już tak i vice versa!

Stosując jednak tę metodę, warto unikać powielania treści między portalami społecznościowymi. Bo co w momencie, gdy któryś użytkowników obserwuje Was na kilku platformach? Chyba nikt nie chce być notorycznie zasypywany identycznymi treściami. Finalnie zakończy się to cofnięciem przez użytkownika przycisku „Lubię to” lub „Follow”, na jednym z profili.

Dlatego decydując się na powyższe rozwiązanie, uwzględnijcie swoje moce przerobowe, gdyż skuteczna promocja w social mediach, to tworzenie wysokiej jakości różnorodnego contentu, które pochłania wiele czasu i wymaga sporej dawki kreatywności.

Działacie na Instagramie? Róbcie to skutecznie!

Świetnie, już wiecie, że warto działać na wielu platformach społecznościowych, dlatego poniżej przedstawimy Wam rady jak zaprzyjaźnić się z algorytmem jednej z nich – Instagramie. Publikacja ciekawych treści to nie wszystko, bo co z tego, iż publikowane przez Was treści są oryginalne, jeśli nikt ich nie dostrzeże. Aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, będziecie musieli zrozumieć oraz zaprzyjaźnić się z algorytmem Instagrama. Zgodnie z analizą algorytmu Instagrama wykonaną przez liczne firmy marketingowe, takie jak Causely czy ShortStack, początkowo publikowane przez Was treści docierają do jedynie około 10% Waszych obserwujących. Jeśli wykażą inicjatywę związaną z Waszym postem, polubią go, skomentują lub udostępnią, post dotrze do kolejnych 10% odbiorców itd. Dlatego istotnym elementem działalności na Instagramie, jest publikowanie treści w momencie, kiedy Wasi obserwujący są najbardziej aktywni - w innym przypadku, post przepadnie w czeluściach Instagrama.

Jak to zweryfikować? Bardzo prosto! Wystarczy, iż wejdziecie w zakładkę umożliwiającą Wam rozpoczęcie transmisji live. Na samej górze ekranu, zobaczycie jaka ilość Waszych obserwujących jest aktualnie aktywna. Dzięki temu zabiegowi, będziecie w stanie stworzyć statystyki dotyczące godzin, w których Wasi obserwujący są najbardziej aktywni!

Jednak skuteczna promocja w social mediach, nie opiera się jedynie na działaniach skupiających się na dotarciu do obserwujących o odpowiedniej godzinie. Pamiętajcie również, aby tworzyć treści angażujące Waszych odbiorców do interakcji online. Zachęcajcie ich do komentowania i lajkowania postów. Właśnie wtedy Instagram stwierdzi, iż Wasz post należy do grona treści tak zwanych high-quality, co finalnie przełoży się na rozpowszechnianie Waszego profilu wśród użytkowników, a Wasz post, wielu osobom ukaże się na głównej stronie wyszukiwarki Instagrama.

Hashtagi, a skuteczna promocja w social mediach

Jednym ze sposób na dotarcie do szerszego grona odbiorców, nie tylko Waszych obserwujących, jest stosowanie hashtagów. Nie ograniczajcie się do kilku, możecie maksymalnie użyć aż trzydziestu! Warto również zastosować metodę z podziałem na rodzaj Density, który prezentuje się następująco:

- 5 hashtagów High – Density (użyte ponad 500 tys. razy)

- 15-20 hashtagów Medium – Density (użyte 50 - 500 tys. razy)

- pozostałe hashtagi Low – Density (użyte mniej niż 50 tys. razy)

Pamiętajcie jednak, aby hashtagi zmieniać pod każdym postem! W innym przypadku narażacie swoje konto na shadowban. To blokada nałożona przez Instagrama, objawiająca się znacznym spadkiem zasięgów. Nie jest to proces nieodwracalny, jednak ciężko odnowić utracone zasięgi, dlatego zdecydowanie odradzamy powielanie hashtagów.

No i jak? Zaczerpnęliście nowej dawki wiedzy na temat jak działa skuteczna promocja w social mediach? Trzymamy za Was kciuki i koniecznie dajcie znać w komentarzu, czy nasze rady okazały się przydatne! Niech moc algorytmów będzie z Wami!

Dodaj komentarz

      adres e-mail nie zostanie opublikowany

            Najczęściej czytane w tej kategorii