Jak wdrożyć nowego pracownika i nie zwariować, czyli czym jest onboarding?

Dynamiczny rozwój firmy prócz oczywistych walorów ekonomicznych niesie za sobą wiele wyzwań. Warto sobie uświadomić, jak wielkim wyzwaniem dla firmy jest szybkie i efektywne wdrożenie nowych pracowników. Oto kilka kroków, o których warto pamiętać.

Początki pracownika w nowym miejscu pracy często nie należą do łatwych i przyjemnych. Obowiązek zapoznania się z panującymi regułami, dostosowanie się do zasad i walka z pierwszymi zadaniami i terminami. Tak przeważnie wygląda początkowy okres w nowej pracy. Czy istnieje jakieś rozwiązanie, bądź złoty środek wsparcia pracownika? Istnieje. Wszystko kryje się pod nazwą: onboarding.

Dlaczego onboarding jest taki ważny?

Onboarding to pojęcie dość nowe, które powoli nabiera znaczenia w procesie zarządzania firmą. Jest to nic innego jak cykl wdrożenia nowego pracownika na dane stanowisko pracy. Celem takich działań jest nie tylko wprowadzenie go do firmy, oswojenie z sytuacją, kulturą organizacji, ale także zapoznanie z kolegami z działu i co bardzo ważne, przełożonymi. Warto zauważyć, że to, jaką metodę wybierzemy i ile wysiłku i zaangażowania włożymy w działania onboardingowe, przełoży się nie tylko na nasz wizerunek. Z dużym prawdopodobieństwem będzie to miało także wpływ na podjęcie decyzji przez pracownika o pozostaniu w firmie na dłużej.

Jak przygotować onboarding pracownika?

  1. Dopasowanie kandydata do stanowiska i organizacji

Jednym z głównych powodów rezygnacji przez pracowników krótko po zatrudnieniu jest różnica między tym, jak wyobrażali sobie pracę w nowej firmie, a rzeczywistością, jaką zastali. Bardzo ważne na początku jest stawianie na szczery i transparentny proces rekrutacyjny. Warto zauważyć, że współcześnie to nie tylko firma wybiera kandydata, ale coraz częściej to także kandydat firmę. Prawidłowe przedstawienie obowiązków pracownika, wyzwań, jakie go czekają i z czym się one wiążą oraz cierpliwie odpowiadanie na jego pytania i wątpliwości na pewno zaoszczędzi Wam w późniejszym czasie rozczarowań i nerwów.

  1. Opiekun wdrożenia

Na rynku jest coraz więcej firm o zasięgu nie tylko ogólnopolskim, ale także globalnym. Zespoły potrafią być niekiedy rozproszone po różnych lokalizacjach w kraju i na świecie.To niestety często powoduje trudności we wdrożeniu nowego pracownika do zespołu. Kierownik nie zawsze jest na miejscu i nie może mu poświęcić tyle czasu, ile byśmy wszyscy chcieli. Stąd też kluczową rolę odgrywa tutaj opiekun wdrożenia, czyli tak zwany „Buddy”. Bardzo ważne w onbordingu jest wyznaczenie właśnie przysłowiowego „Buddiego”. Korzyści będą wymierne dla obydwu stron. Z jednej strony nowa osoba, nowy pracownik ma jasno wskazanego kolegę/koleżankę do którego/której może się zwrócić z każdym, nawet najmniejszym pytaniem, czy problemem. Z drugiej strony jest to wyróżnienie, w pewnym stopniu gratyfikacja dla osoby, która jest tym opiekunem i niekiedy też sprawdzian, czy nada się w przyszłości na team leadera lub kierownika zespołu.

  1. Plan wdrożenia

Ze względu na skalę zatrudnień, warto okres wdrożenia sobie ustandaryzować i na tej podstawie stworzyć plany na pierwsze miesiące pracy nowej osoby. Zacznijmy od odpowiedzi na proste pytanie – co nowy pracownik powinien wiedzieć po pierwszym tygodniu, pierwszym miesiącu oraz po pierwszych trzech miesiącach pracy? Każdy nowy pracownik powinien przejść standardowy cykl szkoleń ogólnofirmowych, które pozwolą mu lepiej zapoznać się ze specyfikacją, historią i standardami firmy. Następne szkolenia powinny już się różnić, w zależności od stanowiska i zespołu, ale nadal powinny być ustandaryzowane, jeżeli dotyczą grupy tych samych stanowisk, w ramach tej samej struktury. Wymaga to oczywiście wcześniejszego przygotowania, natomiast korzyści, jakie przyniesie będą wymierne przy tak dużej skali.

  1. Digitalizacja wdrożenia

Obecnie część firm, w tym Comarch wprowadza pilotażowe programy przenoszenia fragmentów materiałów onboardingowych na platformę e-learningową. Celem takiego procesu jest dalsza standaryzacja, wsparcie opiekunów oraz monitoring postępów, jakie nowa osoba poczyniła w okresie wdrożeniowym. Narzędzie to z pewnością nie zastąpi bardzo ważnej roli Buddy’ego, ale z pewnością nie pozwoli mu o niczym zapomnieć. Dzięki dostępowi do takiej platformy, pracownik ma w jednym miejscu dostęp do większości niezbędnych materiałów szkoleniowych. Może się z nimi zapoznać w dogodnym dla niego momencie. Dodatkowo,  dzięki testom, przez które musi przejść, wiedza, którą powinien przyswoić będzie trwale utrwalona.

  1. Badanie opinii nowych pracowników

Wszystkie wyżej wymienione działania na nic się zdadzą bez stałego monitoringu ich skuteczności. Warto na bieżąco pytać nowych pracowników o to, co uważają o naszym procesie wdrożenia. Dowiedzmy się, co im się najbardziej podobało i przede wszystkim, co moglibyśmy zrobić lepiej. Onboarding to proces ciągłej optymalizacji i tylko regularnie go badając jesteśmy w stanie go usprawniać i dostrzec, dlaczego jest taki ważny.

Jak widać, nie bez powodu mówi się, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Nie można go powtórzyć ani tym bardziej naprawić. Tak samo jest z firmą i pracownikiem. Kiedy pracownik na początku swojej zawodowej przygody napotka chaos, dezorganizację, brak zainteresowania czy sprzeczne sygnały, wówczas poczuje dyskomfort i zacznie się zastanawiać nad swoją przyszłością. Dlatego dobry start jest konieczny i bez dwóch zdań warunkuje to, co wydarzy się później.

Dodaj komentarz

      adres e-mail nie zostanie opublikowany

            Najczęściej czytane w tej kategorii