Comarch w swoich projektach nie tylko podąża za nowymi trendami na rynku IT, ale również wyznacza je, tworząc rozwiązania innowacyjne na skalę światową. To właśnie poszukiwania innowacji doprowadziły do powstania mieszanki o której mowa – projektu Smart City - Comarch PointsHub, unikalnego połączenia możliwości Internet of Things, systemów lojalnościowych i podejścia „smart” do klientów. Projekt obejmuje najbardziej zaawansowane technologicznie zagadnienia wykorzystując rozwiązania z zakresu location based services (LBS), urządzeń takich jak beacony i tworzenia aplikacji mobilnych.
Comarch Beacon
Beacony to małe urządzenia które w prosty sposób można przymocować do różnych powierzchni takich jak ściany, przystanki czy lada sklepowa. Ich wytworzenie wiąże się ze stosunkowo niskim kosztem a podczas używania zużywają mało energii czerpanej z wymienialnych baterii. Poprzez Bluetooth (Low Energy Bluetooth, BLE) łączy się i umożliwia wyświetlenie wiadomości/notyfikacji bezpośrednio w aplikacji na smartfonie lub tablecie. W Comarch pokazujemy naszym klientom jak wykorzystać IoT i unowocześniać przestrzeń punktów handlowych, organizację wydarzeń czy transport publiczny tak, aby komunikować się z potencjalnymi klientami i odbiorcami w momencie podejmowania przez nich decyzji zakupowych.
Dużą zaletą beaconów jest możliwość wykorzystania mocy nadawanego sygnału (konfiguracja mocy nadajnika). Można więc zdecydować o tym, że jeden beacon będzie uruchamiał jeden rodzaj komunikatu w zasięgu np. 30 metrów i witał wszystkich w sklepie, inny zaś komunikat pojawi się w aplikacji mobilnej w promieniu 50 centymetrów od beacona, na przykład witając klienta gdy znajdzie się tuż koło kasy.
Location-based services (LBS)
Pod tą nazwą kryje się klasa rozwiązań informatycznych wykorzystujących dane dotyczące lokalizacji jako czynnika wyzwalającego działania systemu. Jako taka usługa, LBS posiada obecnie szereg zastosowań w urządzeniach mobilnych, które wyszukują i wykorzystują informacje z pozycji geograficznej (położenia) danego urządzenia. Staje się to coraz ważniejsze wraz ze wzrostem popularności i nasycenia rynku smartfonami i tabletami.
LBS to także usługi, które pomagają użytkownikowi odnaleźć poszukiwane miejsce czy przedmiot znajdujący się w najbliższej okolicy. LBS zmienia m-commerce przyjmując formę mobilnych ofert dedykowanych użytkownikowi znajdującemu się we wskazanym kontekście (miejsce, czas, zainteresowania). Tego typu rozwiązania używane są obecnie tryliony razy dziennie i stają się najbardziej i najczęściej używaną warstwą usług w obszarze oprogramowania komputerowego.
Same rozwiązania technologiczne tworzone w PointsHub to nie mniej lub bardziej odległa wizja przyszłości, ale realne zastosowanie i dotarcie do konkretnego użytkownika. Korzystając z wieloletnich doświadczeń Comarch w zakresie CRM i programów lojalnościowych oraz wiedzy o rozwijających się technologiach, zespół PointsHub stworzył unikatowe rozwiązanie dla miast, lotnisk, galerii handlowych czy sieci handlowych. Rozmieszczając i programując sensory na wybranym obszarze, korzystając z urządzeń mobilnych oraz dostępnej infrastruktury (sieci WiFi, chip NFC, beacony) system zbiera dostępne dane o użytkownikach i pozwala operatorowi na ich analizę i późniejsze wykorzystanie. Zintegrowane w ramach systemu narzędzie Business Intelligence pozwala stworzyć modele i segmentacje oparte zarówno na jego zainteresowaniach, jak i przeszłym zachowaniu (transakcje, wykorzystane oferty, położenie).
Comarch Smart City – mieszanka wybuchowa
Łącząc technologie lokalizacji i usług dostarczanych na jej podstawie wraz ze sprawdzonymi systemami lojalnościowymi, otrzymujemy mieszankę wybuchową, którą Comarch PointsHub zaczyna podbijać świat. Unikalne rozwiązanie aplikacji ułatwiającej poruszanie się po mieście i budynkach, programu ofertowego i lojalnościowego oraz rozrywki w formie grywalizacji z pewnością przejawia potencjał do zaistnienia w branży IT.