Upss… Coś nie tak z Twoją przeglądarką
Do poprawnego wyświetlania formularza zalecana jest przeglądarka Chrome lub Safari.
Blog

Geolokalizacja, IoT i lojalność – przepis na Smart City

Graficzny obraz Inteligentnego miasta.  Smart city łączy ze sobą wiele instytucji

Comarch w swoich projektach nie tylko podąża za nowymi trendami na rynku IT, ale również wyznacza je, tworząc rozwiązania innowacyjne na skalę światową. To właśnie poszukiwania innowacji doprowadziły do powstania mieszanki o której mowa – projektu Smart City - Comarch PointsHub, unikalnego połączenia możliwości  Internet of Things, systemów lojalnościowych i podejścia „smart” do klientów. Projekt obejmuje najbardziej zaawansowane technologicznie zagadnienia wykorzystując rozwiązania z zakresu location based services (LBS), urządzeń takich jak beacony i tworzenia aplikacji mobilnych.

Comarch Beacon

Beacony to małe urządzenia które w prosty sposób można przymocować do różnych powierzchni takich jak ściany, przystanki czy lada sklepowa. Ich wytworzenie wiąże się ze stosunkowo niskim kosztem a podczas używania zużywają mało energii czerpanej z wymienialnych baterii. Poprzez Bluetooth (Low Energy Bluetooth, BLE) łączy się i umożliwia wyświetlenie wiadomości/notyfikacji bezpośrednio w aplikacji na smartfonie lub tablecie. W Comarch pokazujemy naszym klientom jak wykorzystać IoT i unowocześniać przestrzeń punktów handlowych, organizację wydarzeń czy transport publiczny tak, aby komunikować się z potencjalnymi klientami i odbiorcami w momencie podejmowania przez nich decyzji zakupowych.

Dużą zaletą beaconów jest możliwość wykorzystania mocy nadawanego sygnału (konfiguracja mocy nadajnika). Można więc zdecydować o tym, że jeden beacon będzie uruchamiał jeden rodzaj komunikatu w zasięgu np. 30 metrów i witał wszystkich w sklepie, inny zaś komunikat pojawi się w aplikacji mobilnej w promieniu 50 centymetrów od beacona, na przykład witając klienta gdy znajdzie się tuż koło kasy.

Location-based services (LBS)

Pod tą nazwą kryje się klasa rozwiązań informatycznych wykorzystujących dane dotyczące lokalizacji jako czynnika wyzwalającego działania systemu. Jako taka usługa, LBS posiada obecnie szereg zastosowań w urządzeniach mobilnych, które wyszukują i wykorzystują informacje z pozycji geograficznej (położenia) danego urządzenia. Staje się to coraz ważniejsze wraz ze wzrostem popularności i nasycenia rynku smartfonami i tabletami.

LBS to także usługi, które pomagają użytkownikowi odnaleźć poszukiwane miejsce czy przedmiot znajdujący się w najbliższej okolicy. LBS zmienia m-commerce przyjmując formę mobilnych ofert dedykowanych użytkownikowi znajdującemu się we wskazanym kontekście (miejsce, czas, zainteresowania). Tego typu rozwiązania używane są obecnie tryliony razy dziennie i stają się najbardziej i najczęściej używaną warstwą usług w obszarze oprogramowania komputerowego.

Światowej klasy systemy CRM

Same rozwiązania technologiczne tworzone w PointsHub to nie mniej lub bardziej odległa wizja przyszłości, ale realne zastosowanie i dotarcie do konkretnego użytkownika. Korzystając z wieloletnich doświadczeń Comarch w zakresie CRM i programów lojalnościowych oraz wiedzy o rozwijających się technologiach, zespół PointsHub stworzył unikatowe rozwiązanie dla miast, lotnisk, galerii handlowych czy sieci handlowych. Rozmieszczając i programując sensory na wybranym obszarze, korzystając z urządzeń mobilnych oraz dostępnej infrastruktury (sieci WiFi, chip NFC, beacony) system zbiera dostępne dane o użytkownikach i pozwala operatorowi na ich analizę i późniejsze wykorzystanie. Zintegrowane w ramach systemu narzędzie Business Intelligence pozwala stworzyć modele i segmentacje oparte zarówno na jego zainteresowaniach, jak i przeszłym zachowaniu (transakcje, wykorzystane  oferty, położenie).

Comarch Smart City – mieszanka wybuchowa

Łącząc technologie lokalizacji i usług dostarczanych na jej podstawie wraz ze sprawdzonymi systemami  lojalnościowymi, otrzymujemy mieszankę wybuchową, którą Comarch PointsHub zaczyna podbijać świat. Unikalne rozwiązanie aplikacji ułatwiającej poruszanie się po mieście i budynkach, programu ofertowego i lojalnościowego oraz rozrywki w formie grywalizacji z pewnością przejawia potencjał do zaistnienia w branży IT.

Dodaj komentarz

      Adres e-mail nie zostanie opublikowany
            Komentarze
            (14)
            • Dominik

              Bardzo ciekawa inicjatywa, nic tylko czekać na dalszy rozwój projektu i trzymać kciuki :)

            • Tomek Sz.

              Świetna sprawa te beacony, tylko cy uda się Wam wygrać z applem czy googlem?

            • Agnieszka

              Interesujący projekt, czekamy z niecierpliwością na wdrożenia ;) Przy takim zespole sukces murowany !

            • Wojciech Dec

              Platforma Pointshub kierowana do polskich miast - czyli przyszłych potencjalnych operatorów systemu, wymaga silnego ewangelizowania rynku. Otwarcie drzwi na ten rynek i zdobycie przewagi konkurencyjnej zależy od uzyskania pierwszej znaczącej referencji, najlepiej miasta stojącego wysoko w rankingu JST. Jeśli chodzi o IoT i LBS to wydaje się , że przyszłość należy do LoRa, które daje szanse wykreowanie zupełnie nowych usług, z jeszcze większym potencjałem niż tradycyjne Beacon-y.

            • Milena

              Brzmi interesujące, ciekawa jestem jak to rozwiązanie będzie wyglądać w praktyce i do czego będzie używane, oby nie do spamowania, zarzucania nas reklamami.

            • Jakub

              Możliwości IoT w kontekście SmartCity są praktycznie nieograniczone. To nie tylko beacony, ale w zasadzie każde urządzenie infrastruktury miasta może elementem chmury IoT. Każda latarnia, każdy przystanek komunikacji miejskiej, kamera zliczająca auta na drodze czy pojazd służb miejskich. Nawet czujnik zapełnienia miejskiego śmietnika. Wszystkie dane ze wszystkich urządzeń i możliwość sterowania nimi może przynieść wymierne efekty w postaci oszczędności energii i optymalizacji kosztów dla miast, a w konsekwencji także lepszego życia mieszkańców.

            • QR

              Taka innowacja, jaka implementacja. Się zobaczy.

            • Tomek

              Biorąc pod uwagę uniwersalność beaconów, w niedługim czasie mogą znaleźć zastosowanie w częściowym zautomatyzowaniu procesów medycznych lub ratowniczych, gdzie jak wiadomo ograniczenie stresu oraz jasno wytyczona ścieżka w sytuacji zagrożenia życia potrafi zaoszczędzić minuty potrzebne poszkodowanemu/nej.

            • qwerty

              Czytam :)

            • Marcin

              Interesujący projekt, ciekawe jak wygląda użycie tego w praktyce. Już wyobrażam sobie testy :)

            • Michał

              zostawiam sobie komentarz. Swój !! i tak nikt tego nie czyta :p

            • Kamil

              Beaconów używają aplikacje mobilne na telefonach posiadających Bluetootha 4.0. Fajnie opisali to na stronie http://www.beacon.comarch.pl/, w części "Jak to działa" oraz http://www.spidersweb.pl/2014/09/beacon-przyszlosc-technologii.html

            • Kamil

              Z beaconów korzystają aplikacje mobilne. Fajnie jest to wyjaśnione na stronie http://www.beacon.comarch.pl/, w części "Jak to działa"

            • Krzysiek

              Ciekawe czy Kraków byłby zainteresowany takimi rozwiązaniami ? Próbowaliście rozmawiać z Urzędem Miasta ?

            Najczęściej czytane w kategorii Technologie