Zapamiętanie tych 10 kroków pozwoli poczuć Ci się pewniej podczas wystąpień publicznych!
Krok 1
Pamiętaj, wystąpienie publiczne to nie odpowiedź przy tablicy a prezentacja to nie ściąga! Prezentacja musi być tylko uzupełnieniem Twojego wystąpienia i powinna służyć zobrazowaniu treści, które ciężko opisać słowami. Polecamy nasz inny artykuł "(Nie) efektywne spotkanie. 5 złotych zasad".
Jeżeli masz problem z odpowiednim dobraniem słów, nie bój się korzystać z bardzo silnego i skutecznego narzędzia, jakim jest metafora. Dobrze dobrana buduje u odbiorców obrazy, które bardzo sugestywnie wpływają na ich emocje czy zapamiętywanie. Otwiera także w umyśle słuchaczy wiele „klapek”.
Poniżej znajdziesz kilka przydatnych narzędzi, które także wzbogacą treść i na pewno przykują uwagę słuchaczy:
- Canva – bardzo prosty edytor grafiki i jednocześnie idealne rozwiązanie dla kogoś, kto ma jakiś zmysł estetyczny, ale programy graficzne nie są jego mocną stroną. Całość działa bardzo intuicyjnie, nie trzeba posiadać żadnych umiejętności programistycznych.
- Gratisography, Unsplash – obie strony oferują piękne i klimatyczne zdjęcia, na licencji Creative Commons Zero, dzięki czemu możemy je publikować, retuszować i udostępniać, gdzie chcemy.
- Typeform – rozwiązanie, które pomaga w tworzeniu niepowtarzalnych i artystycznych ankiet.
Krok 2
Nie śpiesz się! Pamiętaj, że na przedstawienie swojej prezentacji masz tyle czasu, ile potrzebujesz. Zbyt szybkie mówienie sprawia wrażenie, że mówca chciałby uciec ze sceny albo nie jest pewien treści, którą przekazuje.
Radzimy w tym miejscu zajrzeć na kanał Mateusza Grzesiaka, który w krótkim filmiku pokazuje, jak powinna wyglądać idealna prezentacja.
Krok 3
Tworzysz piękną prezentację, siadasz, żeby ją ostatni raz sprawdzić i pojawia się problem. Czy czasem nie jest tego zbyt dużo? Na pewno przekaz jest jasny i zrozumiały? Nie zanudzę słuchaczy?
Mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie, Jasnopis! Narzędzie, które potrafi zmierzyć zrozumiałość tekstu, wskazać jego trudniejsze lub niezrozumiałe fragmenty i zaproponować poprawki.
Krok 4
Najlepsza prezentacja to taka, w której jest maksimum treści, a minimum słów. Wizualizuj to, co trudno opisać i nie bój się korzystać z tabel, wykresów i filmów!
PowerPoint to najbardziej znane (i oklepane) narzędzie do tworzenia prezentacji. Na szczęście na rynku można znaleźć kilka ciekawych propozycji:
- Prezi – narzędzie skonstruowane na zasadzie „mapy myśli”, które można uzupełniać filmami, treścią i grafikami niczym neurony w mózgu. Potrzebujesz twórczej i nowatorskiej prezentacji? Prezi jest dla Ciebie.
- Slides - posiada bardzo ciekawe animacje przejść pomiędzy slajdami, barwne palety kolorów i możliwość zarządzania prezentacją z wybranego urządzenia z ekranem dotykowym.
- PowToon - dzięki tej aplikacji możesz w przystępny sposób kreować proste animowane filmiki na wzór standardowych prezentacji.
Krok 5
Większość z nas dużo lepiej przyswaja informacje zobrazowane przykładami. Postaraj się zadbać, aby w prezentacji znalazły się interesujące i ważne dla słuchaczy Case Study. Znalezienie odpowiednich przykładów to sztuka, ale dzięki temu zagwarantujesz sobie uwagę słuchaczy.
Nie musisz ich szukać w bibliotekach czy archiwach. Bardzo często wystarczy zrobić „burzę mózgów” w zespole. Warto czerpać z doświadczenia naszych kolegów i koleżanek historie, które mogą się potem okazać kluczowe w dopełnieniu przekazu.
Krok 6
Prowadź prezentację na stojąco. Masz być ekspertem w swojej dziedzinie, a nie lektorem schowanym za pulpitem.
Jeżeli dalej masz obawy przed staniem „twarzą w twarz” z publicznością, proponujemy zapoznać się z prezentacją Amy Cudy, która wyjaśnia, w jaki sposób pozycja i mowa ciała są w stanie poprawić pewność siebie.
Krok 7
Twoja wypowiedź powinna być krótka i konkretna. Postaraj się wyeliminować wypełniacze typu „yyyyy”, „eeee”, „to znaczy”. Dzięki temu nie tylko będziesz postrzegany jako osoba pewna siebie, ale także bardziej profesjonalna.
Warto tutaj zastosować technikę prezentacji, o której w książce „Mów jak Ted” pisze Carmine Gallo. Autor w tej części posługuje się przykładem Twittera i trafnie zauważa:
Jeżeli nie potrafisz przedstawić swojej idei w 140 znakach, czyli tyle ile mogą zawierać posty na Twitterze, popracuj nad swoim przesłaniem. Dzięki takiej dyscyplinie myślowej twoja prezentacja stanie się bardziej przejrzysta i publiczność zapamięta przesłanie, które chcesz jej przekazać.
Krok. 8
Zadbaj o poprawność językową swojej wypowiedzi! Zapamiętaj, że:
- mamy rok dwa tysiące osiemnasty, a nie dwutysięczny osiemnasty!
- wystarczy dzisiaj, a nie w dniu dzisiejszym!
- dedykujemy coś komuś, nie dla kogoś!
- tekst znajduje się w „cudzysłowie”, nie w „cudzysłowiu”!
- albo w każdym razie, albo bądź co bądź. Nigdy w każdym bądź razie!
- maj jest tylko jeden. Wskazując datę mów, że dzisiaj jest dziewiąty maja, a nie dziewiąty maj!
Dużo więcej ciekawostek i tipów, jak mówić poprawnie znajdziesz na kanale „Mówiąc inaczej” prowadzonego przez Paulinę Mikułę, absolwentkę polonistyki. Autorka opowiada, jak poprawnie posługiwać się językiem polskim i listuje najczęściej popełniane błędy.
Krok 9
W tym przypadku mniej znaczy więcej. Prezentacja ma Cię tylko wspierać, dlatego nie zapychaj jej zbędną ilością tekstu. W innym wypadku to ona stanie się - zamiast Twojej osoby - głównym punktem zainteresowania słuchaczy.
Dla tych, którzy mają jednak problem ze zwięzłym przekazywaniem informacji, polecamy aplikację Haiku Deck, która pozwoli ograniczyć prezentację do niezbędnego minimum – każdy slajd składa się wyłącznie ze zdjęcia w tle, tytułu i jednego wersu tekstu. Taki układ uczy dyscypliny, oszczędnego operowania słowem i dbałości o jego jakość.
Krok 10
„Przezorny zawsze ubezpieczony”, dlatego wybierając się na jakieś wydarzenie, pamiętaj, żeby:
- zaopatrzyć się w komplet przejściówek kompatybilnych z twoim laptopem
- zabrać ze sobą zasilacz do laptopa i komplet baterii
- zapisać i zgrać na pamięć zewnętrzną prezentację w dwóch formatach (oryginalny i PDF)
- zgrać filmy i niestandardowe fonty również na dysk zewnętrzny, ponieważ nie wszystkie oprogramowania mogą je odtwarzać.
Zapamiętaj powyższą „dychę” – stosowanie jej sprawi, że Twoje prezentacje będą z każdym podejściem coraz lepsze. :) Dodatkowe informacje znajdziesz też w artykule "Prezentacja doskonała - 8 kroków".