Upss… Coś nie tak z Twoją przeglądarką
Do poprawnego wyświetlania formularza zalecana jest przeglądarka Chrome lub Safari.
Blog

6 kroków, na drodze do naprawy błędu w pracy

Rozmyty biały  napis

Życie perfekcjonistów nie jest łatwe. A takimi osobami są często pracownicy branży IT. Zwłaszcza ci najlepsi. Szczególnie trudno jest takim osobom zachować spokój w sytuacji potencjalnie kryzysowej – popełnienia błędu. Nie wystarczy tu napisać, że błędy zdarzają się każdemu, jesteśmy tylko ludźmi i w ogóle to nie myli się tylko ten, który nic nie robi. To wszystko prawda, ale żaden z tych (skądinąd prawdziwych) frazesów nie pomaga tak naprawdę psychicznie uporać się z uczuciami towarzyszącymi pomyłce w pracy. Zwłaszcza gdy doszło już do sytuacji, w której w sprawę włączają się osoby trzecie i niekorzystna fama idzie dalej.

Dokładnie tak jak głoszą maksymy, błędy zdarzają się wszystkim. Jestem za tym, aby Wam zdarzały się jak najrzadziej, ale jeśli już – przeczytajcie kilka zdań o tym, jak zneutralizować problem i przeżyć sytuację z możliwie najmniejszą szkodą dla samopoczucia i wizerunku zawodowego.

Naprawianie błędu w 6 krokach

  1. Uspokój się. Popełniłeś/aś błąd – stało się, nie cofniesz czasu. Najlepszą rzeczą od której można zacząć proces naprawczy, jest kilka głębokich wdechów i przemyślenie wszystkiego, gdy emocje opadną. Zrób sobie luźne popołudnie,
  2. Opowiedz swoją wersję. W sposób obiektywny i rzetelny przedstaw zaistniałą sytuację.
  3. Weź odpowiedzialność za to co się stało. Nie wypieraj się i w żadnym wypadku nie przerzucaj winy na osoby trzecie. Naciągane tłumaczenia tylko dodatkowo nadszarpną opinię o Tobie, w zespole czy w oczach przełożonego.
  4. Przyjmij pomoc i wsparcie. Jeśli ktoś Ci takowe oferuje. Nie odbieraj tego jako personalny atak czy podważanie Twoich kompetencji.
  5. Zamknij problem. Kiedy wszystko zostało już powiedziane, skutki całej sytuacji zostały zminimalizowane, nie ma powodu by rozpamiętywać to co się stało. Czas wrócić do pracy na pełnych obrotach i podjąć nowe wyzwania.
  6. Ucz się na swoich błędach. Wyciągnij wnioski z tego co się stało i postaraj się nie dopuścić by się powtórzyło. Koniecznie przeczytaj nasz artykuł "Jak przyjmować krytykę, by stawać się coraz lepszym"

Tak naprawdę każdy błąd to nauka na przyszłość. Skoro nikt z nas nie jest nieomylny, warto nauczyć się jak reagować na takie momenty, by nie stały się one przyczynami głębszych problemów w pr acy. A poza tym, jak pokazuje historia, niejednokrotnie największa odkrycia wynikały właśnie z pomyłek….Zapraszamy też na nasz artykuł "Co powoduje, że czujemy satysfakcję z pracy?".

Dodaj komentarz

      Adres e-mail nie zostanie opublikowany
            Komentarze
            (2)
            • Wojtek

              Świetny artykuł. Po tym jak potrafimy naprawić błąd poznaje się naszą wartość dla firmy.

            • Piotr

              Błędy trzeba popełniać, bo to element nauki i nabieranie doświadczenia.

            Najczęściej czytane w kategorii Poradnik