Życie perfekcjonistów nie jest łatwe. A takimi osobami są często pracownicy branży IT. Zwłaszcza ci najlepsi. Szczególnie trudno jest takim osobom zachować spokój w sytuacji potencjalnie kryzysowej – popełnienia błędu. Nie wystarczy tu napisać, że błędy zdarzają się każdemu, jesteśmy tylko ludźmi i w ogóle to nie myli się tylko ten, który nic nie robi. To wszystko prawda, ale żaden z tych (skądinąd prawdziwych) frazesów nie pomaga tak naprawdę psychicznie uporać się z uczuciami towarzyszącymi pomyłce w pracy. Zwłaszcza gdy doszło już do sytuacji, w której w sprawę włączają się osoby trzecie i niekorzystna fama idzie dalej.
Dokładnie tak jak głoszą maksymy, błędy zdarzają się wszystkim. Jestem za tym, aby Wam zdarzały się jak najrzadziej, ale jeśli już – przeczytajcie kilka zdań o tym, jak zneutralizować problem i przeżyć sytuację z możliwie najmniejszą szkodą dla samopoczucia i wizerunku zawodowego.
Naprawianie błędu w 6 krokach
- Uspokój się. Popełniłeś/aś błąd – stało się, nie cofniesz czasu. Najlepszą rzeczą od której można zacząć proces naprawczy, jest kilka głębokich wdechów i przemyślenie wszystkiego, gdy emocje opadną. Zrób sobie luźne popołudnie,
- Opowiedz swoją wersję. W sposób obiektywny i rzetelny przedstaw zaistniałą sytuację.
- Weź odpowiedzialność za to co się stało. Nie wypieraj się i w żadnym wypadku nie przerzucaj winy na osoby trzecie. Naciągane tłumaczenia tylko dodatkowo nadszarpną opinię o Tobie, w zespole czy w oczach przełożonego.
- Przyjmij pomoc i wsparcie. Jeśli ktoś Ci takowe oferuje. Nie odbieraj tego jako personalny atak czy podważanie Twoich kompetencji.
- Zamknij problem. Kiedy wszystko zostało już powiedziane, skutki całej sytuacji zostały zminimalizowane, nie ma powodu by rozpamiętywać to co się stało. Czas wrócić do pracy na pełnych obrotach i podjąć nowe wyzwania.
- Ucz się na swoich błędach. Wyciągnij wnioski z tego co się stało i postaraj się nie dopuścić by się powtórzyło. Koniecznie przeczytaj nasz artykuł "Jak przyjmować krytykę, by stawać się coraz lepszym".
Tak naprawdę każdy błąd to nauka na przyszłość. Skoro nikt z nas nie jest nieomylny, warto nauczyć się jak reagować na takie momenty, by nie stały się one przyczynami głębszych problemów w pr acy. A poza tym, jak pokazuje historia, niejednokrotnie największa odkrycia wynikały właśnie z pomyłek….Zapraszamy też na nasz artykuł "Co powoduje, że czujemy satysfakcję z pracy?".