Upss… Coś nie tak z Twoją przeglądarką
Do poprawnego wyświetlania formularza zalecana jest przeglądarka Chrome lub Safari.
Blog

Dobre praktyki dot. zgłaszania błędów w projektach webowych (i nie tylko)

Dobre praktyki dot. zgłaszania błędów w projektach webowych (i nie tylko)

Zgłaszanie błędów jest integralną częścią testowania oprogramowania, ponieważ pomaga identyfikować i dokumentować wszelkie problemy. Im więcej zostanie wykrytych przez testera, tym lepiej dla finalnego produktu.

Po znalezieniu błędu ważne jest zgłoszenie go w taki sposób, aby wszystkie osoby uczestniczące w projekcie mogły go łatwo zrozumieć. Zgłoszone błędy dostarczają deweloperom szczegółowych informacji, jak odtworzyć wystąpienie danego problemu, co pozwala im szybko zidentyfikować i naprawić błąd.

Ponadto dokumentowanie wszystkich błędów w systematyczny sposób pozwala zespołom łatwo śledzić postępy w projekcie.

Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Co powinien zawierać poprawnie zgłoszony błąd?

Identyfikator
Ma on na celu łatwe zidentyfikowanie zadania. Jeśli wykorzystujemy system zgłaszania błędów, to numer identyfikacyjny zostanie stworzony automatycznie.

Tytuł
Tytuł powinien opisywać błąd w jednym zdaniu i informować, gdzie występuje i na czym on polega. Tytuł musi być prosty i łatwy do zrozumienia. Na początku można dodać etykiety, czyli dodatkowe informacje np. o środowisku lub konkretnej stronie („Strona główna:”).

Priorytet
Określa pilność błędu. Im wyższy priorytet, tym szybciej błąd powinien zostać naprawiony.

Środowisko
Środowisko testowe, w którym wystąpił błąd. Może to być przeglądarka i jej wersja lub urządzenie, model, system operacyjny i jego wersja.

Opis błędu
Szczegółowe opisanie błędu oraz kroki pozwalające odtworzyć błąd. Każdy krok powinien być krótki i dokładny, aby inna osoba (nawet niemająca wiedzy technicznej) była w stanie odtworzyć błąd i zrozumieć, co się dzieje.

Im dokładniej opiszemy problem, tym mniej czasu zajmie rozwiązywanie go – programista nie musi domyślać się, o co chodzi, i jest w stanie sprawnie odtworzyć problem.

Aktualny rezultat
Obecny rezultat testów – co dzieje się po wykonaniu poszczególnych kroków, na co zwrócić szczególną uwagę.

Oczekiwany rezultat testów
Wynik – co powinno się stać po wykonaniu poszczególnych kroków, jeśli błąd by nie występował.

Zrzuty ekranu/filmy
W przypadku gdy odtworzenie błędu jest skomplikowane, przydatne mogą okazać się zrzuty ekranu lub filmy. Będą pomocne w razie pojawienia się niejasności, a także przyspieszą odtworzenie błędu.

Dobre praktyki w zgłaszaniu błędów

Poniżej kilka dobrych praktyk, dzięki którym tworzenie zgłoszeń będzie bardziej efektywne dla całego zespołu.

   1.   Jeden błąd to jedno zgłoszenie

Im więcej błędów w pojedynczym zgłoszeniu, tym mniej przejrzyste i jasne jest ono dla całego zespołu. Ponadto zgłoszenie nie może zostać zamknięte, dopóki wszystkie błędy nie zostaną naprawione.

   2.   Unikaj powielania zgłoszeń

Przed zgłoszeniem błędu warto sprawdzić istniejące zgłoszenia, żeby nie zgłaszać dwa razy tego samego błędu.

   3.   Dbaj o zwięzłość i konkret

Zgłoszenie powinno być proste i konkretne, a jednocześnie zawierać wszystkie istotne informacje. Używaj list punktowanych/numerowanych, aby było jak najbardziej przejrzyste i zrozumiałe.

   4.   Znalezione błędy zgłaszaj od razu

Ważne, żeby błędy były zgłaszane zaraz po ich znalezieniu. Jeśli odłożysz to na później, istnieje większa szansa na pominięcie ważnych kroków w zgłoszeniu.

   5.   Przygotuj szablon zgłoszeń

Warto używać szablonu zgłaszania błędu – proces zgłaszania będzie przebiegał sprawniej, a Ty zmniejszysz szanse na zapomnienie o czymś ważnym.

   6.   Gdy brak pewności, czy masz do czynienia z błędem

Jeśli nie masz pewności, czy dane działanie aplikacji to błąd, warto sprawdzić dokumentację i/lub skonsultować się z bardziej doświadczoną osobą z zespołu.

   7.   Odtwórz błąd, zanim go zgłosisz

Błąd powinien być odtwarzalny. Upewnij się, że kolejne kroki są wystarczająco jasne i błąd można odtworzyć bez niejasności. Jeśli błąd nie występuje za każdym razem, możesz – zgłaszając go – o tym wspomnieć.

Podsumowanie

Umiejętność tworzenia szczegółowego zgłoszenia błędu ułatwia życie testerom. Jeśli deweloperzy mają wszystkie istotne informacje, nie ma potrzeby zadawania dodatkowych pytań. Takie działanie usprawnia prace zespołu i zmniejsza ryzyko opóźnień.

M.in. te dobre praktyki staramy się stosować w Comarchu. Zachęcamy do sprawdzenia ofert rekrutacyjnych na stanowisko testera oprogramowania. Naszą firmę wyróżniają różnorodne projekty. W Dziale Produkcji Marketingowej, w którym pracuję, skupiamy się na stronach www i aplikacjach webowych na potrzeby działań marketingowych. Możliwości jest jednak więcej. Zapraszam!

 A jak powinien wyglądać optymalny proces projektowy? Tego dowiesz się z innego artykułu.

Dodaj komentarz

      Adres e-mail nie zostanie opublikowany
            Komentarze
            (0)

              Najczęściej czytane w kategorii Poradnik