Praca w IT

31 stycznia 2017

Życie, zarówno zawodowe jak i prywatne to niekończące się pasmo decyzji. Optymiści wierzą, że każda decyzja prowadzi do zmiany na lepsze, bo każda zmiana jest czymś wartościowym.

Życie, zarówno zawodowe jak i prywatne to niekończące się pasmo decyzji. Optymiści wierzą, że każda decyzja prowadzi do zmiany na lepsze, bo każda zmiana jest czymś wartościowym. Ale warto do procesu podejmowania decyzji, zwłaszcza tych, które uważasz za trudne, podejść w sposób analityczny. Nie będziemy Cię namawiać do robienia analizy SWOT kilka razy w ciągu roku, ale często choćby poglądowe rozpisanie sytuacji może bardzo usprawnić proces decyzyjny. Od czego zacząć?

Jakie decyzje uznajemy za trudne?

Najczęściej takie, z których podjęciem… zwlekasz. Jeśli coś jest dla Ciebie łatwe, wręcz oczywiste, odpowiednie wnioski wyciągasz szybko, a potem płynnie przechodzisz do realizacji, prawda?

Jeśli natomiast jakaś kwestia chodzi Ci po głowie przez kilka dni lub wręcz spędza sen z powiek, warto sięgnąć po „pogotowie decyzyjne”.

Zdefiniuj wagę swojej decyzji

Całe zamieszanie będzie bezcelowe, jeśli nie „obiecasz sobie”, że decyzja, którą zamierzasz podjąć będzie wiążąca. Jeśli z góry uważasz, że absolutnie nic się nie stanie, jeśli zmienisz zdanie, to… ta decyzja nie jest dla Ciebie ani ważna, ani trudna. Dotrzymywanie słowa danego samemu sobie, jest niezwykle istotne. Chyba warto być dla siebie osobą godną zaufania J

Nie zwlekaj

To naturalne, że jeśli borykasz się z dużej wagi dylematem, niechętnie oddajesz się rozmyślaniom na ten temat. Być może łatwo się wtedy rozpraszasz i odkładasz podjęcie decyzji na bliżej nieokreślone „później”. Chyba, że ciąży nad Tobą termin ;-) Polecamy Ci się jednak przełamać, ale w sprzyjających okolicznościach. Zadbaj o spokojne otoczenie i czas, którego potrzebujesz. Tylko tyle i aż tyle. Do dzieła!

Zweryfikuj swoje oczekiwania

Skoro już przyznałeś się przed sobą, że czeka Cię trudna decyzja, rozważ czy jakakolwiek analiza da Ci stuprocentową satysfakcję przy podjęciu określonego wyboru. Trudne decyzje mają to do siebie, że prawdopodobnie dojdzie do sytuacji, kiedy nie będziesz w pełni zadowolony z żadnej opcji. Dalsze etapy mają jednak pomóc Ci podjąć możliwie najlepszą decyzję.

Jaki jest trzon decyzji?

Zastanów się, jaka jest podstawa decyzji, którą masz podjąć. Jeśli np. otrzymałeś od pracodawcy atrakcyjną propozycję dłuższej delegacji do zagranicznego oddziału Waszej firmy, postaw sobie pytanie, czy chcesz pracować przez pewien czas poza krajem. Lub, jeśli otrzymałeś propozycję awansu i kierowania zespołem, zastanów się czy np. jesteś zainteresowany pracą na stanowisku wiążącym się ze sporą odpowiedzialnością. Warto oddzielić trzon decyzji, od wszystkich pytań pobocznych, np. wracając do przykładu z pracą za granicą – czy jesteś gotów na rozłąkę z rodziną i przyjaciółmi, czy podoba Ci się potencjalna destynacja, itp. Nie ujmujemy oczywiście wagi kwestiom rodzinnym. Naturalnie w dalszych rozważaniach możesz uznać to za swój priorytet, jednak w tym wypadku trzonem decyzji byłaby sama chęć wyjazdu. Kiedy przemyślisz odpowiedź na to pytanie, przejdź do dalszych rozważań i…. kolejnych pytań. Choć nie jest to konieczne, warto aby już na etapie wyodrębniania trzonu decyzji towarzyszyła Ci przynajmniej kartka i długopis. Nie musisz spisywać skomplikowanych analiz, ale wynotowanie najistotniejszych punktów powinno okazać się bardzo pomocne.

Rozważ potencjalne konsekwencje

Teraz nadszedł moment na postawienie sobie wszystkich pozostałych pytań związanych z ewentualną decyzją. Np. o wspomnianą już rozłąkę z rodziną czy też kulturę kraju, w którym miałbyś pracować. Wypisz (kartka i długopis mogą się naprawdę przydać ;-)). Nie ograniczaj się, na tym etapie nie ma błahych pytań. Skoro jakaś kwestia przyszła Ci na myśl, wzbudza Twoje wątpliwości – znaczy to, że warto ją rozważyć. Jeśli uznasz to za pomocne, możesz poszczególnym pytaniom przyporządkować wagi, np. od 1 do 5. Kiedy przez dłuższą chwilę nie będą rodzić Ci się w głowie żadne pytania, zrób chwilę przerwy, oczyść myśli i przejdź do spisywania odpowiedzi. Odpowiadając, wynotuj konsekwencje ewentualnej decyzji i pomyśl, które z nich są dla Ciebie nie do zaakceptowania. Po przeanalizowaniu wszystkich odpowiedzi, powinieneś już wiedzieć, które wyjście będzie dla Ciebie lepsze.

Trudne decyzje nie muszą być trudne

Życie zawodowe często zmusza do podejmowania trudnych decyzji. Na szczęście są sposoby, żeby ten proces usprawnić i ułatwić. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą  Ci w zawodowych dylematach. Powodzenia w decydowaniu!


Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.