Praca w IT

14 sierpnia 2015

Networking to jedno ze słów kluczy ostatnich miesięcy. O co w nim tak naprawdę chodzi i do czego może się przydać?

W jednej z notek wspominaliśmy o korzyściach z uczęszczania na spotkania branżowe. Ich nieodłączną częścią jest czas na wzajemne poznawanie się uczestników. Dla szybkiego przypomnienia, networking to nawiązywanie relacji umożliwiających wymianę informacji, wiedzy, oraz wsparcia zawodowego. Istotną cechą w tym procesie jest wzajemność.

Networking. Jak? Gdzie? Kiedy?

Networking ma wiele niezaprzeczalnych zalet. Wymienia się wśród nich:

Zwiększoną widoczność na rynku pracy – może to się okazać bardzo pomocne w razie chęci zmiany pracy. Często osoby posiadające szerokie grono znajomych w branży są wręcz zasypywane propozycjami zawodowymi. Można czerpać z tego korzyści także nie mając najmniejszego zamiaru na opuszczenie aktualnej firmy, ale np. próbując wynegocjować podwyżkę lub starając się o awans.

Oszczędność czasu – przede wszystkim na zdobywanie wiedzy. W kontaktach networkingowych przychodzi ono szybko i naturalnie.

Sieć godnych zaufania kontaktów – po prostu. Nie ma w środowisku biznesowym nic cenniejszego niż rekomendacja innej osoby.

Możliwość pomagania innym – daje zwyczajną, ludzką radość i satysfakcje. Poza tym buduje Twoją pozycję jako autorytetu i osoby godnej zaufania.

Bycie na bieżąco z informacjami branżowymi – to wiąże się ze wspomnianą już oszczędnością czasu. Posiadając dobrą sieć kontaktów nie trzeba się wysilać, aby otrzymywać rzetelne i ciekawe newsy branżowe. A wszyscy wiemy że w IT trzeba wciąż trzymać rękę na pulsie.

Budowanie osobistej marki – czyli tzw. personal branding, temat poruszany ostatnio dość często w kanałach związanych z coachingiem czy rozwojem osobistym. Zgodnie z definicją jest to proces tworzenia marki wokół swojej osoby, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć zawodowych. Jeśli zależy Ci na wspinaniu się po kolejnych szczeblach kariery, warto o tym pomyśleć.

Czego w skutecznym networkingu robić nie należy?

Przede wszystkim, tak jak we wszelkich kontaktach międzyludzkich, nie należy być nachalnym. Wskazany jest oczywiście takt i zainteresowanie tym, co druga osoba ma do powiedzenia. Zawieranie kontaktów tylko i wyłącznie ze względu na pracę w danej firmie czy zajmowane stanowisko, raczej nie przyniesie pozytywnych skutków.

Podsumowując, bywając na spotkaniach, eventach, konferencjach, szkoleniach, rozmawiaj i wymieniaj doświadczenia z jak największą ilością osób. Zawarte w ten sposób znajomości mają szansę zaprocentować szybciej niż może się wydawać.


Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.